พระปฏิมาแห่งอัญญมณี ที่แสดงอยู่นี้ เป็นฝีมือแกะของช่างศุภฤทธิ
การแกะหินหนึ่งก้อน เพื่อให้ได้งานแห่งความปราณ
แกะแล้ว ก็นำมาขัดมาปัดมาขัดเงา เพื่อความงดงามเปล่งปลั่ง เป็นงานปฏิมาเพื่ออยู่คู่แผ
งานที่แสดงผลอยู่นี้ เฉพาะฐาน มี 3 ชิ้นงานตั้งเรียงต่อชั้นกัน
พวกเราทั้งหลาย มาร่วมกันสร้างกันได้ เป็นการสร้างองค์พระปฏิมาแห
เพราะเป็นสิ่งเลอค่า หายากและใช้กำลังใจสูง ในการที่จะสละออกมาเป็นทานใ
จัดเป็นสามีทาน อันเป็นทานที่สูงส่งด้านกำล
ที่ทุกคนแห่งอนาคตการ ได้ใช้เป็นที่ตั้งแห่งใจในอ
ผลแห่งกุศลสามีทาน เป็นทานที่มีกุศลวิบากสูงแล
ท่วงท่าวาจา สวยงามต้องตาต้องใจ
เป็นผู้ซึ่งยิ่งใหญ่ เป็นที่รักและนอบน้อมต่อชนท
แม้ในอัตภาพปัจจุบันที่เกิด
แม้ต้องทิ้งกายวางวายไป แต่ใจที่ยินดีในการได้สร้าง
เมื่อเป็นเทวดา ก็เป็นเทวดาที่มีฤทธาและ
หากมีปัญญาในอัตภาพ ก็ถือว่าได้ทำการชดใช้สิ่งท
ทั้งทางกาย วาจา ใจ ทั้งที่รู้เท่าถึงการณ์และร
เราขอชดใช้และตอบแทนคุณ ด้วยองค์พระแห่งอัญมณี ตั้งใจไว้แค่นี้ แล้วขอลาขาดเพื่ออภิวาท ไม่ขอกลับมาเกิดอีก
บุญที่ได้สร้างนี้ เมื่อแผ่ออกไปยังพ่อแม่พี่น
ภูมิเทวดา รุกขเทวดา อากาศเทวดา เจ้าที่เจ้าทาง เจ้าป่าเจ้าเขา วิญญาณทั้งหลายทั้งปวง
เพียงแค่เรากำหนดจิตแผ่ออกไ
ขอเป็นกำลังใจกับทุกๆบุญ
ธรรมกะ…บุญญพลัง
The Buddha Image of Boonyabhalang
Here is the precious stone Buddha image, carved by Suppharit from Mae Sai, Chieng Rai. The lotus base was carved by Tib The Carver from Mae Sai vicinity.
To carve a stone with fine and mastery craftsmanship, required high concentration. Tiny blemish mean defection for whole piece of stone. Once carved, fine sanding and polishing will be needed to fulfill the complement of perfect shining sculpture for this land.
This artifact has 3 pieces of base piling up from bottom to top which refer to precept (Se’en), meditation (Smathi) and intuition (Phanya). The Buddha image which is crystal clear stone refereed to perfect virtue from all entities.
We altogether made this image of precious stone to requite the land and kingdom which we were born. The merit of participated in making this image is great and uncountable. The precious stone is rare and need great effort to grant for free to country without return advantages. This is the great alms of willing (Smi’than) and great alms of entities (Vihara’than). People of future will cling to this image as mind-base of Lord Buddha representative.
The merit of alms of willing (Smi’than) has high return and valuable. Perfect figure, beautiful mind and polite speech will be advantages in next life. And such a great man, people will respect and courteous, fulled with wealth and prosperity more than any man.
Even in this life, this merit of making precious Buddha image will grant you happiness and prosperity, strongly en-root in this benevolent.
Even if to leave this world, the pleasure of mind in making this image will grant and lead our soul toward peacefully heaven.
Even if become an angel (Dheva), this merit grant a magical power, a bright figure and uncountable followers.
Even if fulled with wisdom in this life, doing such this merit of making image will requite and donate a great virtue back to the land and people which we owed them, by doing, speaking, thinking or by intentionally and unintentionally. Or by knowing and unknowing, from the long past to this present.
We intentionally requite and donate by making this precious stone Buddha image and swear our oath we will never born again, this life is the last.
This benevolent should spread out toward our ancestors and our families, friends, the favor, the persons with previous deeds on each other, Bhumi Dheva, Reukha Dheva, A’gasa Dheva, land spirit, forest spirit and all wandering spirit.
We shall concentrate our mind and soul, remind us this Buddha image and wish all living being receive this great merit. And this merit will immediately accept by all living being because we made a such great things to this land for our requiting.
Wish you best all single benevolent.
Dhammaka Boonyabhalang
แปลโดย | Translator : Toby Pang